Vakantie Schotland September 2011

In september 2011 ben ik met mijn grote liefde afgereisd naar Schotland om daar samen 11 geweldige dagen door te brengen.de boot van DFDS
We reisden met onze eigen auto en de boot van DFDS naar Newcastle England… We mochten genieten van een prachtige zonsondergang vanaf de boot.. wat een zonsondergang vanaf de bootschitterende ervaring om mee te starten.

De volgende ochtend kwamen we aan in NewCastle, van daaruit reden wij eerst richting het begraafplaats bij het Alnwick CastleAlnwick Castle ( bekend van de Harry Potter films) toen we net de auto hadden geparkeerd liepen we langs een hele mooie oude begraafplaats ( dat trekt mij altijd om even rond te lopen) dit was echt een hele Alnwick Castlemooie magische plek..voor sommige misschien niet te begrijpen, maar voor mij echt een uitzicht vanuit het kasteelprachtige locatie. Hierna zijn wij het Alnwick Castle gaan bezoeken, leuk om al die herkenbare plekken te zien uit de films van Harry Potter.

Het eerste hotel waar wij verbleven was het New Lanark Mill Hotel.
Dit is echt een aanrader, want wat een geweldige locatie en mooi hotel is dit.
Achter het hotel liggen de Clyde watervallen, die je vanuit je kamer ook kon horen stromen..
Het hotel en het pand ernaast waren vroeger gebouwd als Katoenspinnerij, het staat ook op de wereld erfgoedlijst van Unesco.

75Clyde watervalNew Lanark Mill Hotel

Als wij weer terug gaan 59naar Schotland, dan verblijven wij op zeker weer in dit hotel.. zo goed is het bevallen.
We hadden een hele ruime kamer met een prachtig uitzicht op de Clyde rivier.
In de bar van het hotel, kan je heerlijke maaltijden nuttigen voor weinig geld.
Het ontbijt wat inbegrepen was, was ook erg goed en hier hebben wij dus voor het eerst Haggis gegeten.. het is wel iets wat je eigenlijk een keer geproefd moet hebben als je in Schotland verblijft..of je het lekker vindt is een ander verhaal ;)Het was tevens een trouwlocatie, wij mochten dus ook getuigen zijn van een traditionele Schotse trouwerij.. geweldig zoals die mannen eruit zagen.

105

Het tweede hotel waar wij verbleven, was het Winnock hotel in Drymen, de locatie was echt super.. maar het hotel zelf zullen wij geen 2e keer meer boeken.Winnock hotel
kleine kamer, het stonk en de bar en eten was smerig.. voor ons geen tweede keer in ieder geval.
Maar de locatie maakte echt alles weer goed.
Het hotel lag namelijk om de hoek van het natuurgebied van Loch Lomond.

155 149 Loch Lomond
Wat is dat ongelooflijk mooi..
Wij waren de eerste avond al een beetje rond gaan kijken, en toen hadden we al gelijk zoiets van .. morgen gaan we terug met een picknickkleed en wat versnaperingen..
Zo gezegd zo gedaan, de volgende ochtend reden wij langs het Loch om een mooi plekje uit te zoeken.. nou die hebben we gevonden hoor, daar hebben wij de hele middag van de rust en de omgeving genoten.

Het derde hotel was het Atholl Palace Hotel in Pitlochry, dit was een oud kasteel wij zaten in een torenkamer.
Leuk om een keer mee te maken, maar was wel aardig aan de prijs.Atholl Palace Hotel in Pitlochry
Pitlochry is een heel leuk plaatsje, we hebben daar wat rond gelopen.. en hebben bij Mac Kay’s gegeten.. ohhh wat was dat lekker zeg, het water loopt me nu al weer in mijn mond als ik daaraan denk.
De volgende dag zijn we in de buurt wat rond gaan kijken, zo kwamen we uit bij de fishladder en bij de Black Sprout Waterfall.. wat een heerlijke dag en als afsluiter weer bij Mac Kay’s gegeten 😉218
Ook hebben we voor het eerst whisky gedronken, en wel bij een destilleerderij Dewar’s in Aberfeldy geloof ik.
176 196 180 199

De routes die wij reden van hotel naar hotel.. waren echt allemaal even schitterend, we vermeden natuurlijk de snelwegen.. en namen de rustige wegen om zo echt wat van het land te kunnen zien.. wat hebben we daar intens van genoten, want wat is dit toch een prachtig land.

170 217

Ons laatste hotel was in de buurt van Edinburgh, het Macdonald Houston House Hotel.. dit was ook echt een schitterend hotel, we hadden een prachtige kamer en we hebben echt heerlijk gegeten in dit hotel. 238

Het lag op ongeveer een half uurtje rijden van Edinburgh vandaan.
Het was eigenlijk niet zo slim om te eindigen met een bezoek aan Edinburgh, want we hadden de afgelopen dagen volop genoten van de rust.. en belanden toen ineens in de drukte van de stad.. we raakten eigenlijk allebei totaal van slag.
We hadden zoiets van, wat doen we hier.. we komen niet om te shoppen..
We zijn toen naar het Edinburgh kasteel gereden om toch nog een beetje rust te vinden en om dat stukje van de oudheid nog te ervaren.. Het is echt een prachtig kasteel met een fenomenaal uitzicht

.258  262 272259251 256
De laatste dag zijn we eigenlijk de hele dag in het hotel gebleven, we hadden toevallig onze eerste regenachtige dag.. en we waren best wel moe.. dus we hebben ons lekker terug getrokken op onze mega grote kamer.. om ons klaar te maken voor de terugreis van de volgende dag.234 241 toen het droog was hebben we nog wat op het terrein rond gelopen en zijn we gaan zwemmen in het zwembad van het hotel.

Onze laatste dag in Schotland was aangebroken.. jeetje het is omgevlogen.
Maar we hebben een vakantie gehad ( voor het eerst zonder onze dochter, want zij bleef thuis samen met Oma) om nooit te vergeten.. zulke vakanties zullen we in de toekomst vaker plannen.
Voordat we naar de haven reden, zijn we nog eerst langs Lindesfarm gereden.
Dat is een eilandje waar je op bepaalde uren naartoe kan rijden, totdat het vloed wordt.. dan loopt de weg helemaal onder water.
Wij hebben dit aparte fenomeen op een afstandje bewonderd, want we durfden het risico niet te nemen.. dat we te laat zouden zijn en niet meer van het eilandje terug konden rijden.. dan zouden we de boot missen.. we gingen op tijd weg, want het water kwam al tot aan de auto..
289 291 IMG_3830293 Je ziet al hoe het water omhoog komt, want er was eerst nog geen water in de buurt van de auto en naast de weg.

We hebben echt een heerlijke vakantie gehad en gaan zeker nog een keer terug, maar dan rijden we wat verder door naar het Noorden.. dat moet nog mooier en ruiger zijn.
Dus dat staat nog op de planning ..

Hieronder nog enkele foto’s die ik jullie niet wilde laten missen.

233   16534 68 82 103 109 114139184 195 213279138124282244276170243

4 gedachten over “Vakantie Schotland September 2011”

1. José gezegd:

Voor ons is Schotland altijd een beetje “thuis komen” .
    De mensen zijn vriendelijk er is nog alle ruimte en het weer valt eigenlijk best wel mee (in de 4 keer dat we geweest zijn in verschillende jaargetijden hebben we bij elkaar 1/2 dag regen gehad).

Op veel plaatsen ben je echt alleen op de wereld en de natuur is overal even mooi en schoon, soms lieflijk met watertjes en bossen maar soms ook ruig met alleen de wind om je heen. En idd Edinburgh en Glasgow, de grote steden, bieden meer reuring en het is misschien beter naar dit soort plaatsen te gaan als je daarna de rust nog op kan zoeken om weer te aarden en bij te tanken ;-).

Het eten is zeker gevarieeerd te noemen en buiten de typisch Schotse schotels is er heel wat lekkers te ontdekken.

Hoe dan ook meis, we zijn niet verbaasd dat jullie ook zijn aangestoken door het “Schotland virus” en zullen dit keer ook weer verslag doen van onze komende reis :-D.

• Ja echt hoor Jose, het virus raast door ons lichaam..we willen heel graag weer terug om andere mooie plekjes te ontdekken in Schotland.
      Ook willen we heel graag naar Ierland, dat lijkt ons ook zo mooi. En hier wil ik mij dn verdiepen in de Keltische Oudheid..

Ben wel en beetje jaloers hoor op jullie 😉 lekker weer terug naar dit mooie land.
      Nee hoor gun het jullie van harte..geniet er maar lekker van 🙂

2. José gezegd:

Weet ik toch lieverd, enne … jullie dromen komen vast uit :D.
    Ierland trekt ons ook maar zolang we niet uitgekeken zijn in Schotland zal dat nog even moeten wachten 😉